הגלובליזציה והשפעתה על התפשטות ה-FCPA
בבחינת "סיפור"
התפשטות החקיקה נגד מתן שוחד ברחבי העולם מבעד לפריזמה של כלכלה פוליטית, חשוב לתת
את הדעת לתהליך הגלובליזציה. מהלכים הכוללים פעולה משותפת של מספר גדול של מדינות,
אשר פועלות באופן משותף, ממניעים כאלו ואחרים, מהווה לכאורה מימוש של עקרונות
גלובליזציה.[1] מתוך נקודת
מוצא זו, אבקש לבחון את האופן בו אסכולות שונות מהכלכלה הפוליטית מתייחסות
לגלובליזציה, מתוך יציאה מנקודת הנחה שהחתימה על אמנת ה-OECD
ואימוץ החקיקה נגד מתן שוחד בקרב מדינות רבות, מהווה נגזרת של תהליכי גלובליזציה,
ואראה כיצד התייחסות זו עומדת בקנה אחד עם ההשערה שהחקיקה מקנה יתרון למדינות
מפותחות, על פני מדינות מפותחות למחצה.
שאלת המניעים של
מדינות מפותחות לקדם חקיקה נגד מתן שוחד לעובד ציבור זר, מציבה לעיתים קרובות
במרכז הבמה, את תפקידה של ארה"ב במפת האינטרסים הבינלאומית. התייחסנו כבר לכך
שארה"ב הינה המדינה הראשונה שחוקקה חקיקה נגד מתן שוחד, ומהווה גורם מוביל
במיסוד אמנת ה-OECD. עם זאת, לדעתי,
מעמדה של ארה"ב כהגמון, ובחלק מהשנים שלאחר חקיקת ה-FCPA,
אף כהגמון במערכת חד צדדית, מעורר ספקות לגבי המניע המוצהר למיגור תופעת השוחד
לעובד ציבור זר, לבין השימוש שעושה ארה"ב בחקיקה נגד מתן שוחד לעובד ציבור
זר. יש המסבים את תשומת הלב לאפשרות להתייחס ל-FCPA
כאחד מדברי החקיקה הפוליטיים ביותר בארה"ב.[2] מאפיונו של ה-FCPA כדבר חקיקה פוליטי, ניתן לעשות שימוש ב-FCPA למגוון שימושים, לצורך פגיעה, ולחילופין
סיוע, לתאגידים, ענפי מסחר, ארגונים בינלאומיים ומדינות. מחד, תמיכה ב-FCPA מאפיינת, בדרך כלל, בעלי גישה פוליטית
שמרנית, לנוכח הפוטנציאל שלו, בנוסחו לאחר תיקון החוק השני, להשוות את תנאי המסחר
בין תאגידים שמקורם במדינות רבות בעולם, והראיתי לעיל, שמתקבל הרושם שאכן נעשה
ברמת מודעות כזו או אחרת, שימוש ב-FCPA
למטרה זו. עם זאת, תמיכה של הזרם השמרני באכיפה בהתאם ל-FCPA
מפתיעה במידה מסיומת, מכיוון שהגישה השמרנית מאפיינת בדרך כלל בעלי הון ובעלי
אינטרסים עסקיים, וככל שאכיפת ה-FCPA פוגעת
בעסקים של אלו, היינו מצפים שגורמים אלו יתנגדו לאכיפה פעילה של ה-FCPA.
מאידך, האסכולה הליברלית מתייחסת
למניעים שונים, בהם הרצון למגר שחיתות בינלאומית, וככל שהדבר נוגע לארה"ב,
הרי שההתייחסות של הליברלים לארה"ב, הינה כמדינה עם מוסר עסקי גבוה יותר מאשר
של מדינות אחרות. בין אם מחזיקים דעה כזו או אחרת, עדין לא ניתן להתעלם מכך שאכיפת
ה-FCPA מהווה מקור הכנסה משמעותי לארה"ב. בהתאם
לאסכולה הריאליסטית, במבט ראשון, סביר להניח שתהליך הגלובליזציה כלל אינו עולה
הדעת וסותר את תפיסות היסוד של האסכולה הריאליסטית. ככל שהנחת היסוד הינה כי
המדינה הינה שחקן במשחק עצמאי סכום אפס, במסגרתו היא יכולה רק להרוויח או להפסיד,
אני ניתן להניח שהמדינה אינה מעוניינת בשיתוף פעולה עם מדינות אחרות, ורק חותרת
לפעולה עצמאית, על מנת להתחזק על חשבון מדינות אחרות. כמובן שגישה בסיסית זו אינה
עומדת במבחן המציאות, וסביר להניח שבעידן המודרני, פוסט מלחמת העולם השנייה, מעטות
המדינות אשר מיישמות את האסכולה הריאליסטית באופן מוחלט.[3] הסטת
הפוקוס לאלמנטים הכלכליים, כאמצעים להגברת עוצמתה של מדינה באים לידי ביטוי בגישה
הנאו-ריאליסטית או בריאליזם המבני. לאור האמור, למרות שאם ננסה למצוא את המניע
לחקיקת האיסור על מתן שוחד לעובד ציבור זר באסכולה הריאליסטית, ניתקל בקושי,
מכיוון שבדומה לסתירה היסודית בין ריאליזם טהור לבין שיתוף פעולה בינלאומי, אשר
מהווה את נשמת אפה של הגלובליזציה, כך גם לא ניתן להסביר את המניע של מדינות לחוקק
חקיקה נגד מתן שוחד בהתאם לאסכולת הריאליזם הטהורה, מכיוון שהיינו מצפים שכל דאלים
גובר, וכל מדינה תראה לנכון לפעול, בכל אופן העולה על דעתה, במטרה להתקשר בעסקאות,
למרות שאין להן יתרון תחרותי, וזאת ללא שיקולי מוסר, תחרות חופשית וכיו"צ,
ולכן גם לשלם שוחד ככל העולה על רוחם. עם זאת, בחינה מעמיקה יותר, אשר מפרשת את
הגלובליזציה כמאבק בין מדינת שולטות למדינות נשלטות, להבדיל מתפיסה של הגלובליזציה
כשיתוף פעולה הדדי בין מדינות, בשילוב הפרדיגמה הנאו-ריאליסטית והריאליזם המבני,
יכולה לחזק את ההשערה שהמניע של מדינות מפותחות למחצה לחוקק חקיקה נגד מתן שוחד,
אינה אלא חלק ממאבק בין מדינה או מדינות מפותחות אשר שולטות, במידה מסוימת,
במדינות מפותחות למחצה, ומנצלות סטטוס זה, על מנת להטות את המסחר והפעילות הכלכלית
הבינלאומית באופן שמיטיב עימן.
[1] בדומה לניתוח המניעים להתפשטות החקיקה נגד מתן
שוחד במחקר זה, גם הגלובליזציה מהווה מושא לחילוקי דעות בדבר המניעים לתהליך,
המרוויחים והמפסידים וההשלכות על גורמים שונים, מדינתיים ולא מדינתיים. כמו כן,
נשאלת השאלה הרלוונטית במיוחד למחקר זה, האם הגלובליזציה מהווה חלק מתהליך הרחבה
של הכלכלה הגלובאלית, אשר שורשיו נעוצים לפני שנים רבות, ראו: Paul Hirst and Grahame
Thompson, Globalization in Question: The International Economy and the
Possibilities of Governance
185 (1996)
[2] Changing Landscape of International
Anti-Bribery and Corruption Compliance, לעיל ה"ש 66, בעמ'
45.
[3] בחינת תהליך הגלובליזציה בהתאם לאסכולה
הריאליסטית, מאפשרת ניתוח הליך הגלובליזציה כתהליכי ניכוס תפקידי שליטה והכפפת
מדינות שונות, תוך יצירת מבני שליטה, ביחסים בין מדינות שונות. ניתן לטעון שניתן
להסביר את הגלובליזציה בהתאם לפרדיגמה הריאליסטית, אלא שתהליכי גלובליזציה שינו את
הכלים והאמצעים בהן מדינות שונות משתמשות על מנת לצבור ולמקסם כוח. בעוד האסכולה
הקלאסית של הריאליזם מתייחסת לצבירת עוצמה באמצעות כוח ועימותים צבאיים, בעידן
הנוכחי מדינות צוברות עוצמה, בין היתר, באמצעות יחסי מסחר מוטים, אך תפיסת היסוד
זהה.
תגובות
הוסף רשומת תגובה