הקונסטרוקטיביזם ומניעים לחקיקה נגד מתן שוחד לעובד ציבור זר
לתחילת המסמך: מבוא
פרק קודם: מניעים לחקיקה נגד שוחד לעובדי ציבור זרים - שערת הצביעות המאורגנת
מרבית הגישות
התיאורטיות בכלכלה הפוליטית מציעות הנחות והסברים משתנים ולעתים קרובות סותרים
לתופעות חברתיות. ניתן לבדל את הקונסטרוקטיביזם כאסכולה ייחודית בתורת הכלכלה
פוליטית, כאסכולה המאפשרת סינתזה של אלמנטים הלקוחים מגישות אחרות הסותרות אחת את
השנייה. קונסטרוקטיביזם מהווה גישה תיאורטיות מודרניות (התפתחה בעיקר החל משנות
התשעים של המאה העשרים), ונראה שבמובנים רבים היא עוקפת כמה מהוויכוחים התיאורטיים
העיקריים. בעוד ריאליזם וליברליזם עסוקים בלבקר אחד את השני, הקונסטרוקטיביזם
התפתח באופן שמאפשר לסתור את הביקורות הנפוצות מכיוון שיש לו אופי כולל. בעוד ריאליזם
וליברליזם חלוקים לגבי אלמנטיים רבים, בהם המתח בין הגישה הריכוזית לגישה
פלורליסטית, הקונסטרוקטיביזם מציע גישה שיכולה לאמץ גם את המדינה הריכוזית וגם
פלורליזם בזמנים משתנים. במהלך שנות התשעים של המאה ה-20 פותח הקונסטרוקטיביזם
כגישה להבנת יחסים בינלאומיים על ידי מגוון חוקרים,[1] אשר חלקו
רעיונות לפיהם לתכונות בלתי מוחשיות של יחסי אנוש כמו אמונות, תפיסות והבנה ישנה
גם חשיבות. הגישה הקונסטרוקטיביסטית צברה השפעה ומורכבות תיאורטית בשנות התשעים
וכיום היא גישה אלטרנטיבית מרכזית בחקר הכלכלה הפוליטית הבינלאומית. ראוי לציין
מספר טיעונים מרכזיים של האסכולה הקונסטרוקטיביסטית, הרלוונטיים לעניין חיבור זה: ראשית,
הסובייקטיביות היא המפתח להבנת התנהגות סוכנים ושחקנים ברמה המקומית והבינלאומית -
זהות היא מרכיב חשוב ביצירת שחקנים קוהרנטיים ועוזרת לקבוע כיצד נתפסים שחקנים אחרים;
שנית, האופן בו נתפסים שחקנים, סוגיות ותהליכים אחרים, חשובים יותר ממבנים,
מוסדות ומשטרים בקביעת יחסים בינלאומיים; שלישית, כל סוגי השחקנים המדינתים
והלא-מדינתיים יכולים להיות חשובים וראויים לבחינה ולימוד במצבים משתנים, ולכן יש לקחת
בחשבון את האינטראקציה של מבנים וסוכנים.
בלב הקונסטרוקטיביזם, ישנן הנחות
לגבי החשיבות של סובייקטיביות וסובייקטיביות פנימית בכל מערכות היחסים המקומיות
והבינלאומיות. עבור הקונסטרוקטיביסטיים, לתופעות בעולם האנושי והטבעי אין כל
רלוונטיות, עד שנייחס להן איזושהי משמעות. מעבר לכך, המשמעות והפרשנות של תופעה
יקבעו כיצד היא תשפיע עלינו ועל היחסים שלנו אחד עם השני. האסכולה הקונסטרוקטיבית
מסכימה עם האסכולה הריאליסטית (וחלק מהאסכולות הליברליות), שהמערכת הגלובאלית
מורכבת ממשלות מקומיות, אך יש בניהן היררכיה בינלאומית. עם זאת, היעדרה של רשות
שלטונית עולמית וקיומה של אנרכיה בזירה הבינלאומית, אין פירושה בהכרח שסכסוך בין
הצדדים הוא בלתי נמנע.[2]
חשוב לציין שלאסכולה הקונסטרוקטיביסטית
יש חולשות מסוימות מבחינת כוח ההסבר שלה וקוהרנטיות. ביקורת נפוצה על ניתוח
קונסטרוקטיביסטי היא שהאסכולה חסרת ישימות. ריאליסטים, למשל, יטענו שכדי להבין
ולהסביר תופעות חברתיות ויחסים בינלאומיים עלינו להיות מסוגלים לקבוע פרמטרים
תיאורטיים איתנים ולתאר הנחות מוצקות. עם זאת, הקונסטרוקטיביזם מקיף למדי מבחינת
ההנחות שלו אילו שחקנים חשובים ובעלי השפעה משמעותית וכן אילו סוגיות משפיעות
בעיצוב אינטראקציות בינלאומיות. כמו כן, ההתמקדות בתפיסות ופרשנויות סובייקטיביות,
והדגש על זהות כגורם מרכזי ביחסים בינלאומיים, מהווים מושא לביקורת כלא הולמים. הביקורת
הליברלית, מאידך, מבוססת על ההנחה שחוקים ואינטרסים רציונאליים, הם אלו המשפיעים
ושולטים על מערכות היחסים בין הגורמים השונים במערכת הגלובאלית. האסכולה
הקונסטרוקטיביסטית, שמבוססת על ההנחה שללא קשר לחוקים, מוסדות ומשטרים עשויים
להתקיים, ולא תמיד גורמים שונים במערכת פועלים בהתאם לעקרונות של מקסום רציונלי, נתפסת
ככזו המשיגה את התוצאה ההפוכה, בהתאם לניתוח המסורתי. הביקורת הליברלית, אשר מתבססת
על ניתוח כלכלי של אינטרסים, דוחה את האסכולה הקונסטרוקטיבית, שבהתאם אליה זהות
פוליטית או זיכרונות היסטוריים, עשויים לעלות לכדי מושג של אינטרסים רציונליים.[3]
[1] ראוי להזכיר
לעניין זה את עבודתם של: Nicholas
Onuf, Constructivism: A User's Manual, in Int'l Relations In A Constructed World 58 (1998); What Makes the World Hang Together?, לעיל ה"ש 190; ולהפניות נוספות ראו: Ted Hopf, The Promise of Constructivism in
International Relations Theory, 23(1) Int'l
Security 171 (1998).
[2] ראוי להזכיר
את הניתוח הקונסטרוקטיבי של יחסי ארה"ב וסין, מכיוון שהוא משפיע באופן עקיף
על המניעים לחקיקת ואכיפת חוקים נגד מתן ושוחד, כשפי שציינתי במספר מקומות במחקר
זה. לארה"ב וסין יש היסטוריה ארוכה של יחסים. לאחר תבוסת יפן במלחמת העולם
ה-2, ארה"ב הניחה כי היחסים הטובים עם סין ימשכו, אך הוכתה בתדהמה מהצלחתה של
סין הקומוניסטית. כתוצאה מכך שארה"ב "איבדה" את סין, התפתח
קונפליקט ארוך שנים וחשד הדדי בין המדינות, המונע על ידי שני הצדדים מאידיאולוגיה.
אולם, של נשיאי ארה"ב ביקשו להביא את סין למאזן הכוחות העולמי בתחילת שנות
השבעים של המאה ה-20, כדי לאזן את כוחה של ברית המועצות. כאשר הכלכלה הסינית צמחה
במהירות לאחר 1976, ארה"ב הייתה תחילה מקור מוביל למימון והשקעות. אך ככל שהכלכלה
הסינית התעשרה וככל שארה"ב גידלה את התלות שלה בחובות, ממשלת ארה"ב
וחברות ובנקים אמריקאים הלוו יותר ויותר ממוסדות סיניים. סין נהנתה מגירעון סחר
עצום מול ארה"ב, שאפשר לה לבנות עתודות מזומנים גדולות. יחסי מסחר זה הובילו
גם לצמיחת הערים הסיניות ולמעמד הביניים הגדול. חברות סיניות החלו לפתח יכולת
חדשנות משלהן. בשנת 1999 ממשל קלינטון דחף בהצלחה לשילובה של סין בארגון הסחר
העולמי, וטען שצריך לשלב כוח כלכלי כל כך הולך וגובר במרקם של ניהול מוסדי עולמי
ורגולציה מוסדית, במקום להשאיר אותה כגורם מבודד אך חזק של הכלכלה העולמית. מאז
2007 סין הפכה להיות שחקנית מובילה בקבוצת המדינות G20, והיא שחקן מתמשך בסחר
העולמי, ובעלת תפקיד חשוב יותר ויותר בשווקי הכסף העולמיים. למרות האטה בצמיחה
הכלכלית הסינית ובעיות באיזון כלכלה משתנה, ככל שעלויות השכר עלו והביקוש המקומי
עלה, הכלכלה הסינית הפכה למרכיב מכריע בצמיחה עולמית ויציבות עולמית. ניהול 'עלייתה
של סין' כמעצמת על, ללא (עד כה) קונפליקט צבאי או כלכלי גדול, למעט מלחמת הסחר
שהחלה בהובלתו של הנשיא טראמפ לקראת סוף העשור השני של המאה ה-20 (Naná de Graaff, Bastiaan van Apeldoorn, US-China
relations and the liberal world order, ? 94(1) Int'l Affairs 113 (2018).
העובדה שמתח ארוך שנים זה לא הביא לקונפליקט
בעצימות גבוהה, יכול להיזקף לניהול קונסטרוקטיבי של היחסים בין הצדדים, על ידם ועל
ידי שחקנים נוספים. נאו-ריאליזם יתכן ויסביר כמה מהאספקטים של עלייתה של סין
והיחסים המשתנים בין ארה"ב לסין במאה ה-20, באמצעות מושגים של שינוי מבני
ומיקום כוח בסדר העולמי, באמצעות מושגים של שינוי מבני ומיקום כוח בסדר העולמי,
אבל חלק גדול מהקשר הזה, נבנה על ידי שני הצדדים. ניאו-ריאליסטים יטענו כי עליית
סין למעמד של מעצמת-על אינה יכולה להתרחש ללא סכסוך עולמי גדול, אבל היו אלו
שינויים בדימויים ותפיסות של אינטרס לאומי, לצד שינוי בפוליטיקה הפנימית
והבינלאומית, שעיצבו קשר זה. נראה כי כיום סין רואה עצמה כשוות מעמד לארה"ב
בשדה הבינלאומי, ולכן רואה עצמה כשחקן משמעותי ובכל הנוגע להגעה להסכמות בניהול
סחר, קניין, ביטחון וכיו"צ. עם זאת, סביר להניח הקונסטרוקטיביסטיים יטענו כי
רק האסכולה שלהם יכולה להסביר את ההיסטוריה ומהלך עניינים זה (ראו למשל ניתוח
קונסטרוקטיבי של זכויות אדם ביחסי ארה"ב-סין: Hun Joon Kim, The prospects of human
rights in US–China relations: a constructivist understanding, 20(1) Int'l Relations of the Asia-Pacific 91
(2020)).
[3] ראוי לציין
שגם האסכולה הליברלית וגם האסכולה הקונסטרוקטיבית עוסקות ברווחת הפרט, ולסוגייה זו
משמעות בבואנו לבחון את תפקידם ומטרתם של ארגונים בינלאומיים. עם זאת, גם טיעון זו
לוקה בקושי, מכיוון שבבואנו לבחון העדפות ורווחת פרט ברמה הגלובלית, מתעורר קושי
רב, לאור השונות הרבה בין צרכים והרווחה בפרספקטיבה הבינלאומית. הנחה אפשרית אחת
הינה כי תיאוריות ואסכולות שונות נועדו לשרת מטרות שונות, והתפתחות של תיאוריות
שונות מושפעת מערכים סובייקטיביים. ברי כי גישה זו סותרת את האסכולה הפוזיטיבית של
אסכולת הריאליזם, אשר טוענת כי ניתן לבחון את העולם באופן אובייקטיבי ואמפירי,
ומכאן לפתח תיאוריות "מדעיות". גישה זו נשענת על ההנחה שישנן עובדות
אובייקטיביות שאינן שנויות במחלוקת, ואינן ניתנות לפרשנויות שונות באמצעות גישות
סובייקטיביות. להבדיל, בהתאם לאסכולה הביקורתית, ידע אינו יכול להיות אובייקטיבי
לחלוטין, ולכן לא ניתן לבחון את האספקטים החברתיים של העולם מבלי להוסיף פרשנות
לתצפיות שלנו. כשלוקחים בחשבון את הגמישות של המחשבה האנושית, בצירוף ההבנה שכל
אדם מחזיק בעקרונות, ערכים ואמונות שונים, אזי יש מקום להנחה כי תופעה חברתית
יכולה להתפרש באופנים שונים. מתוך היציאה מנקודת ההנחה האמורה, מכיוון שתיאוריות
וידע מהווים תוצר של בני אדם, אזי יש להתייחס אליהם כסובייקטיביים. לאור האמור
לעיל, התיאוריה הביקורתית ביקשה לבחון כיצד נבנה, נוצר ומתקבל ידע, והחלו לבחון
מקורות ומטרות של תיאוריות שונות.
[4] Taking Stock: The Constructivist Research
Program, לעיל ה"ש 207, בעמ' 393.
[5] Ian Hurd, Constructivism,
In The Oxford Handbook of International
Relations 306, 310, 316 (2008).
[6] John W. Meyer, J. Boli, G. M. Thomas, F. O.
Ramirez, World society and the nation-state, 103 Am. J. of Socio. 144 (1997)
; John W. Meyer, World society,
institutional theories, and the actor, 36 Annual Rev. of Socio. 1 (2010); George Ritzer, The
Blackwell Companion to Globalization 104, 138 (2007).
[7] Steffen Bauer, silke weinlich, International
bureaucracies: organizing world politics, in The Ashgate Research Companion to Non-State Actors (2016).
תגובות
הוסף רשומת תגובה